Pelik Tapi Benar! Inilah 8 Negara Yang Tidak Menganggap Tahun Ini Adalah Tahun 2018

Posted on

Pakistan

© sakhanphotography

Di Pakistan, 2018 mau jadi th. 1439. Kalendar Islam dipakai untuk memastikan tarikh cuti keagamaan serta jadi kalendar rasmi di sesetengah negara Islam. Urutan ini berawal dari pada Pindah, tarikh Nabi Muhammad serta Muslim pertama berhijrah ke Madinah (622 AD).

Hari ini berawal pada saat matahari tenggelam, bukanlah pada larut malam. Permulaan 1 bulan adalah hari kalau bln. sabit pertama nampak selepas bln. baru.

Tempoh satu tahun dalam kalendar Islam yaitu 10-11 hari kurang dari pada th. solar, serta bln. bergerak berhubung dengan musim. Bulan-bulan yang pada musim panas mau berlaku pada musim sejuk selepas beberapa hari serta demikian sebaliknya.

Iran

© javarman

Di Iran, 2018 mau jadi th. 1396. Kalendar Parsi, atau kalendar Hijriah Suria, yaitu kalendar rasmi di Iran serta Afghanistan. Kalendar solar astronomi ini dicipta oleh beberapa kumpulan pakar astronomi termasuk juga penyair populer Omar Khayyam.

Urutan berawal dari pada pindah seperti kalendar Islam, tapi ia juga berdasar pada th. suria, tersebut penyebabnya bulan-bulan tetaplah pada musim yang sama. Minggu berawal pada hari Sabtu serta selesai pada hari Jumaat, serta hari-hari paling akhir yaitu hari tanpa ada kerja.

India

© Radiokafka

Di India, 2018 mau jadi th. 1939. Kalendar nasional India yang dikumpulkan udah dicipta serta dikenalkan pada th. 1957. Ini berdasar pada pengiraan Saka Masa, system urutan kuno yang menyebar luas di India serta Kemboja.

Terdapat juga kalendar beda di India yang dipakai oleh pelbagai bangsa serta suku. Ada yang memulakan urutan dari pada tarikh kematian Krishna (3102 SM) ; yang beda berdasar pada jaman Vikram pada th. 57 ; himpunan ke-3, menurut kalendar Buddha, memulakan urutan dari pada tarikh kematian Gautam Buddha (543 AD).

Jepun

© sepavone

Di Jepun, 2018 mau jadi th. 30. Di Jepun, ada 2 urutan yang ada : satu berawal dengan kelahiran Kristian serta tradisionil. Ini yaitu berdasar pada tahun-tahun pemerintahan maharaja Jepun. Tiap-tiap maharaja memberikannya nama semasa jaman pemerintahan mereka : moto pemerintahannya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *