Isk! Isk! Berani Betul Makcik Dari Johor Bahru Nie Tolak Pelawaan Perdana Menteri Kanada Untuk Berjumpa. Ramai Hairan Kenapa Makcik Ni Tolak…

Posted on

Selama 30 tahun dia tinggal kat Montreal, dia sudah menggerakkan pelbagai aktiviti kemanusiaan termasuklah food bank serta soup kitchen. Menurut Sabariah, dia mendapat ide untuk lakukan kerja amal ini dari pada ibunya, yang banyak menyediakan makan pada beberapa ribu orang yang tidak berkemampuan selama dia jadi membesar.

Dia merupakan anak ke-3 daripada enam adik-beradik. Malah hingga satu bagian tu diorang sempat tinggal seramai 18 orang dalam satu rumah pada satu-satu masa. Terkecuali dari pada keluarga, ada kawan-kawan yang dalam kesulitan ikut tinggal dengan.

http://ecarian.com/

Makcik Sabariah dengan keluarganya.
Meskipun dia tidak pernah jumpa PM Kanada, tapi dia masih tetap mengharapkan untuk jumpa juga sehari kelak. Serta masa tu, dia juga akan masakkan mee cara masakan Malaysia kalau diorang jumpa kelak.

Dia sesungguhnya tidak dibayar juga untuk membantu orang ni!

Apa yang bikin kitorang semakin terperanjat adalah, Sabariah segera takde terima duit daripada mana-mana juga di atas seluruhnya kerja kebajikan yang dijalankannya itu meskipun kerja amalnya tu bisa di sebutkan seperti pekerjaan sepenuh eranya. Jadi ni berarti dia kerjakan seluruhnya tu dengan ikhlas lah?

“Saya anggap kerja ni ikhlas kerana Allah sebab saya tidak dibayar”

Hanya satu cara dia memperolehi pendapatan adalah dengan jual makanan kat luar masjid tempatan selepas Solat Jumaat. Menurut Sabariah sekali lagi, maksud paling utama dia kerjakan seluruhnya tu merupakan untuk menunjukkan pada orang Kanada mengenai imej positif umat Islam.

Kini Sabariah berasumsi yang usianya juga dah makin jemu untuk buat kerja amal serta dia mengharapkan supaya sumbangan yang ditunaikan ini dapat dijadikan ide pada generasi muda beragama Islam untuk keluar menolong mereka yang membutuhkan.

Sejak th. 2001 Sabariah telah menjalankan pelbagai kerja amal melalui Our 2nd Home Shelter (rumah perlindungan wanita) termasuklah sediakan makanan serta menghadirkan kelas memasak. Di samping itu, dia jugak ikut lakukan pelbagai kebaikan beda seperti melawat pesakit di hospital yang tidak punya keluarga, menolong merawat warga emas serta mengasuh anak kecil.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *